Svar: Om mad og søvn i vuggestue
30. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Indkøringen i vuggestue vil naturligt skulle have sin tid og det vil ofte påvirke både barnets søvn og også barnets indtag af mad - så hos jer, vil tiden naturligt arbejde for jer ...
Samtidig så besværliggøres det hele også lidt af at jeres dreng bliver ekstra syg lige nu - det er årstiden for diverse forkølelser og sygdomme og netop under indkøring i institution bliver han udsat for et bombardement af virus og bakterier, som han ikke har mødt før - så han er særlig udsat lige nu og sygdom er rigtigt svær at undgå.
I vuggestuen skal de naturligvis forsøge at lade Victor spise selv, når han nu er glad for det - og så kan de forsøge at supplere lidt med ekstra mad på en ske eller gaffel. Men der er ingen grund til at presse ham, så han ender med at blive ked af det og får en dårlig oplevelse.
Det er en god idé at du forsøger at variere hans kost så meget som muligt, så han bibeholder sin nysgerrighed og lyst til at spise - men når det er sagt, så er det også nogle gange tryghedsgivende for børn at få næsten det samme et par dage i træk, det giver ro og overskud og det har han netop ikke så meget af lige nu, netop på grund af indkøring og sygdom. Det der er vigtigt er bare at du sørger for at det stadig er sund og lødig kost han får og ikke en eller anden snack, som fylder i maven uden at give ham særlig meget næring.
For at få ham i gang med kartofler og grøntsager igen, så kan det være en idé at prøve med sovs. Rigtig mange børn kan godt lide sovs, de kan godt lide mad der smager af noget og udgangspunktet må derfor gerne være familiemaden.
Han skal have lov til at flekse sit søvnbehov fordi han lige nu naturligt bliver ekstra træt. Nogle dage sover han 3 korte lure, her sker måske så meget, at han har svært ved at finde ro og koble fra - andre dage sover han to længere lure og det er rigtig fint - her skal tiden arbejde for jer. Det er dog en rigtig god idé hvis I kan holde fast i en nogenlunde fast stå op tid om morgenen og fast puttetid om aftenen - og så må lurene i løbet af dagen variere lidt inden for dette tidsrum ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske