Svar: Om mad og søvn i vuggestue

30. oktober 2012

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Indkøringen i vuggestue vil naturligt skulle have sin tid og det vil ofte påvirke både barnets søvn og også barnets indtag af mad - så hos jer, vil tiden naturligt arbejde for jer ...

Samtidig så besværliggøres det hele også lidt af at jeres dreng bliver ekstra syg lige nu - det er årstiden for diverse forkølelser og sygdomme og netop under indkøring i institution bliver han udsat for et bombardement af virus og bakterier, som han ikke har mødt før - så han er særlig udsat lige nu og sygdom er rigtigt svær at undgå.

I vuggestuen skal de naturligvis forsøge at lade Victor spise selv, når han nu er glad for det - og så kan de forsøge at supplere lidt med ekstra mad på en ske eller gaffel. Men der er ingen grund til at presse ham, så han ender med at blive ked af det og får en dårlig oplevelse.

Det er en god idé at du forsøger at variere hans kost så meget som muligt, så han bibeholder sin nysgerrighed og lyst til at spise - men når det er sagt, så er det også nogle gange tryghedsgivende for børn at få næsten det samme et par ...

Annonce

... dage i træk, det giver ro og overskud og det har han netop ikke så meget af lige nu, netop på grund af indkøring og sygdom. Det der er vigtigt er bare at du sørger for at det stadig er sund og lødig kost han får og ikke en eller anden snack, som fylder i maven uden at give ham særlig meget næring.

For at få ham i gang med kartofler og grøntsager igen, så kan det være en idé at prøve med sovs. Rigtig mange børn kan godt lide sovs, de kan godt lide mad der smager af noget og udgangspunktet må derfor gerne være familiemaden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han skal have lov til at flekse sit søvnbehov fordi han lige nu naturligt bliver ekstra træt. Nogle dage sover han 3 korte lure, her sker måske så meget, at han har svært ved at finde ro og koble fra - andre dage sover han to længere lure og det er rigtig fint - her skal tiden arbejde for jer. Det er dog en rigtig god idé hvis I kan holde fast i en nogenlunde fast stå op tid om morgenen og fast puttetid om aftenen - og så må lurene i løbet af dagen variere lidt inden for dette tidsrum ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!